آیا به عنوان راننده وسیله نقلیه میدانید چطور بنزین بزنید که هم سبب صرفهجویی شود هم استفاده بیشتر و بهتری از بنزینی کنید که خریدهاید؟
* فقط صبح زود که حرارت زمین هنوز در پایین ترین حد قرار دارد بنزین بزنید.
به خاطر داشته باشید که در تمام پمپ بنزین ها مخزن سوخت در زیر زمین قرار دارد. هرچه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ تر و متراکم تر است. وقتی هوا گرم می شود، بنزین منبسط می گردد. بنابراین، خرید بنزین در بعد از ظهر و حتی شب که هنوز هوا کاملا سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب می شود که یک لیتر شما واقعا یک لیتر نباشد. دمای بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی با میزان تبخیر و چگالی آنهارابطه مستقیم دارد. هر درجه حرارت که افزایش یابد، بخارات بیشتری بجای بنزین به شما فروخته می شود و این بخارات هم در نهایت توسط مکنده ها از باک بنزین مکیده شده و به مخزن بنزین جایگا ه های سوخت بر می گردد و منفعت زیادی نصیب جایگاه داران می کند.
جایگاه های سوخت دارای دستگاه جبران حرارت در پمپ هایشان نیستند. بر خلاف جایگاه های پمپ بنزین، در پالایشگاه ها دستگاه محاسبه جبران حرارت وجود دارد و هنگام بارگیری دقیقا یک گالن بنزین واقعا یه گالن بنزین است و دستگاه های محاسبه جبران حرارت از محاسبه بخارات بنزین جلوگیری می کند.
صبح ها عمدتا پمپ بنزین ها خلوت ترند؛ چون خیلی ها برای به موقع رسیدن به سر کار، اگر خودرو بیرون آورده باشند، فکر بنزینش را هم کرده اند، به همین خاطر کمتر مجبور می شوید در صف های طولانی مثل بعد از ظهر ها بایستید و مدام خودروی تان را روشن نگهدارید تا آهسته آهسته جلو بروید.
* با باک بنزین خالی سوخت گیری نکنید!
یکی از مهم ترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصفه است بنزین بزنید. دلیل آن این است که هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می کند. بنزین به مراتب سریع تر از آن چیزی که تصورمی کنید تبخیر می شود. مخازن ذخیره ی بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطه ی صفر بین بنزین و جو عمل می کند تا تبخیر را به حداقل برساند.
* هنگام تخلیه تانکر سوخت بنزین نزنید!
نکته ی دیگری که یاد آوری کنم این است که اگر تانکر بنزین در حال تخلیه به مخزن بنزین باشد و شما هم در جایگاه سوخت باشید، در آن موقع بنزین نزنید.
به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه می شود سبب می گردد که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولا ته نشین می شود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود.
* برای بنزین زدن عجله نکنید!
وقتی مشغول بنزین زدن هستید، دستگیره را تا آخر فشار ندهید. اگر نگاه کنید می بینید دارای سه درجه است: کند، متوسط و تند. در حالت کند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل می شود به حداقل می رسانید. همهء شیلنگ ها دارای محل بازگشت بخار هستند. اگر سریع بنزین بزنید، بنزین محاسبه شده توسط شمارشگر، در باک شما تبخیر شده و این بخار مکیده شده و وارد مخزن زیرزمینی می شود به طوری که وقتی شما بنزین میزنید، در واقع به آن میزان که دستگاه نشان می دهد بنزین نزده اید.
* و نکته آخر اینکه:
هرگز برای خروج آخرین قطرهها از نازل به خروجی باک ضربه نزنید، چرا که احتمال جرقه و انفجار در چنین حالتی دور از انتظار نیست. لولهی نازل را کمی به سمت بالا بگیرید و بدون قطرهای چکه در محل خود قرار دهید.